Ischias beskriver en smärta som följer ischiasnerven, går från ländryggen, genom skinkan och baksidan av låret till underbenet och ut i foten.

Ischiasnerven är en sammanstrålning av nervrötter som kommer ut mellan kotorna i ländryggen och genom korsbenet. Dessa nerver går ihop och utgör till slut kroppens tjockaste nerv, som går hela vägen ner i benet. Ischiasnerven förmedlar olika typer av stimulans och signaler, t ex beröring, rörelser, balans, smärta, värme och kyla. Dessa signaler kommer från benet till ryggmärgen och sen upp till hjärnan. Styrande signaler från hjärnan – baserade på stimulansen – går sen från hjärnan, ner i ryggmärgen och ut via ischiasnerven till benet för att skapa en händelse, t ex musklerna spänns, blodkärlen dras samman eller vidgas.

• Hur vet du om du har ischias? Här nedan är de vanligaste symptomen:
  • En smärta på baksidan av benet
  • Smärtan blir ofta sämre när man suttit länge
  • En känsla av sockerdricka/avdomningar i benet
  • Svaghet eller rörelsesvårigheter i benet eller foten
  • Konstant smärta i skinkan
En kiropraktor är utbildad för att kunna undersöka, diagnosera och hantera ischiasbesvär på ett lämpligt sätt.

Det finns olika typer av ischias

Äkta ischias är när en struktur, ofta i ryggraden och ofta en disk (diskbråk), skapar en inflammatorisk process som klämmer på en av nervrötterna som utgör ischiasnerven. Symptom kan då vara ryggsmärta samt smärta som strålar genom skinkan, låret, underbenet och även ut till tårna. I samband med bensmärtan kan det förekomma neurologiska symtom som nedsatt känsel eller känslobortfall och muskelsvaghet (i vissa fall kan man inte lyfta foten och tårna – det kallas för ”drop fot”). Äkta ischias läker oftast men det kan ta några månader. Det finns studier som stöder kiropraktisk vård för problemet.

Falsk ischias eller refererad smärta är den vanligaste typen av ischias. Falsk ischias kan också ge symptom som smärta i ryggen som strålar ner i benet, dock sällan nedanför knät. Det är också ovanligt att man upptäcker neurologisk påverkan. Orsaker till falsk ischias kan vara:

• Irritation/inflammation i en av ryggradens leder
  • Triggerpunkter
  • Muskelspänningar i ryggen, skinkan eller benet
  • Höft- eller knäbesvär
  • Fotdysfunktion – ofta överpronering
  • Kiropraktisk vård

Falsk ischias kan svara utmärkt på kiropraktisk vård. Kiropraktorn undersöker och behandlar orsaken till irritationen av ishiasnerven. Detta sker oftast genom att avlägsna dysfunktioner i ryggraden som skapat störningar i nervsystemets kommunikation med kroppen. Detta i sin tur optimerar kroppens egen läkningskraft.